برگردان پنج شعراز تنها محمد شاعر کورد عراقی

۵ بازديد
"تەنیا محمد" (تنها محمد) شاعر معاصر کورد، زاده‌ی سلیمانیه‌ی اقلیم کوردستان و اکنون ساکن کاردیف پایتخت ولز است. مجموعه اشعار او با نام "دێڕی نامەکان" (در نامه‌ها) به چاپ سوم رسیده است. (۱) گوڵفرۆشه‌که پێشنیاری کرد بیر له‌دیاریه‌کی‌تر بکه‌مه‌وه بۆت، به زیاده مەسره‌فی ده‌زانی گوڵ بۆ گوڵ بکڕم! ◇ گل فروش به من گفت، گل برایت نخرم! -: گل برای گل خریدن، اسراف است! (۲) زۆر خۆشم ویستی و زوور له ده‌ستم دایت ئێستا ئامۆژگاری ئه‌و دۆکتوره‌م دێته‌وه یاد که وتی: خواردنی ده‌رمانی زۆر، نه‌خۆش چاره‌سه‌ر ناکات نه‌خۆش ده‌کوژێت! ◇ بسیار دوستم داشتی و زود هم فراموشم کردی! یاد نصیحت دکتری افتادم، که می‌گفت: داروی زیاد، بیمار را درمان نمی‌کند؛ بلکه او را از پای در می‌آورد! (۳) ئه‌گر نه‌مرم له پیری دا، بۆت ده‌سه‌لمێنم، که هیچ دارێک ناتوانێت وه‌ک من بۆت ببێت به گۆچان! ◇ اگر نمردم وقتی پیری شدی، به تو اثبات خواهم کرد که شاخه‌ی هیچ درختی همچون من برایت عصا نمی‌شود! (۴) مرۆڤ له کاتی مستیدا نازانێت درۆ بکات من ئیستا که به بینینی تۆ مه‌ستم، خۆشم ده‌وێی. ◇ انسان در زمان مستی نمی‌تواند دروغ بگوید من الان که با دیدنت سرمستم، دوستت دارم. (۵) ڕۆژی هزار که‌ڕه‌ت ته‌ریق ده‌بمه‌وه، که له‌به‌رامبه‌ر هه‌بوونی تۆ دا له ڕۆح گرانترم نییه بیبه‌خشم. ◇ روزی هزار بار شرمنده‌ات می‌شوم! چرا در ازای داشتنت، جز روح و جانم چیزی با ارزش دیگری ندارم که به تو هدیه کنم. شعر: #تنها_محمد برگردان: #زانا_کوردستانی

برگردان اشعاری از زانا کوردستانی

۵ بازديد
برگردان چند شعر از #زانا_کوردستانی به زبان هورامی* توسط #سیدفریدسلیمی (۱) کلاغ که پر گرفت، گونه‌های مترسک از تنهایی خیس شد! ■ قالاوی‌یه بالش گیرته‌وه، سَرو کِلمو مه‌ترسه‌کیَ جَه تنیاینه تَر بی. (۲) آویخته‌ام به رخت‌آویز، دلتنگی‌هایم را! وقتی که "تو" هستی به در می‌آورم این پیرهن گشاد را... ■ شورم کَردَه‌نا جَه یاگه‌و گِجی دلتنگیه کام، وه‌خ‌تیه تو هَنی بَر مارو ایی گِجیه گَورَه (۳) هر شب؛ شعرهایم را می‌بوسم! به امیدی که زیر لب زمزمه‌اش می‌کنی! ■ گِرد شَوه‌کا شعره‌کام ماچ کَرو به امیدو آنه‌وه لیو وانیش کَری (۴) دهانم، مسلح با رگباری بوسه‌ست... تا نبوسمت اسحله را زمین نخواهم گذاشت! ■ ده‌مم به رگبار و ماچو تو مسلحن. تفه‌نگه‌کم نِمه‌نیو زه‌مین تا ماچو نه‌کَرو (۵) جوانان کُرد یا در انفال مرده‌اند، یا که در حلبچه مسموم! آنها که جان به در برده‌اند سرگردانند پیِ کارگری... ■ کورده جوانه‌کا یا جَه انفال مَردِنا یا جًه حلبچه نِوه‌شی کوته‌نا آی‌شایج کِه گیانِشا سالم به‌ر کَرده‌ن هه‌نا شونی کارگریوه شعر: #زانا_کوردستانی برگردان هورامی: #سیدفریدسلیمی *پ.ن: هورامی (اورامی) یکی از گویش‌های شاخه‌ی گورانی زبان کوردی است. هورامان سرزمینی است در دو کشور ایران و عراق که میان مناطق کوردنشین میباشد. هورامی‌ها در ایران در دو استان کرمانشاه و کردستان و در عراق در استان سلیمانیه حضور دارند که به سه بخش اورامان لهون به مرکزیت شهر پاوه، اورامان تخت و اورامان ژاورود تقسیم می‌شود، تمرکز اصلی اورامی زبانان در دو شهر پاوه و سروآباد و اقلیت قابل توجهی در شهر مریوان در ایران و شهر حلبچه در عراق است. هورامی‌ها در شهرهای کرمانشاه، سنندج، قروه، زاغمرز(چهارقلعه)، دماوند، سلیمانیه، اربیل و بغداد جمعیت قابل توجهی دارند. فؤاد معصوم رئیس‌جمهور سابق کورد عراق از جمله گویشوران مهم و شناخته شده هورامی بود. (ویکی‌پدیا فارسی)

اولین مطالب آزمایشی من

۴ بازديد
این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .

دومین مطلب آزمایشی من

۴ بازديد
این دومین مطلب آزمایشی وبلاگ من هستش و به زودی این متن حذف خواهد شد .
وبلاگ چیست ؟
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ و به زبان انگلیسی(Blog) هم می‌گویند، وبلاگ حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است .مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسندهٔ ویلاگ، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وبلاگ،پست است، معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وبلاگ لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته ‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وبلاگ بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وبلاگ همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وبلاگ ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.